Als docent inburgering en NT2 (Nederlands als tweede taal) bij WSD heeft Marina van Grinsven het enorm naar haar zin. Daarbij vindt ze het ook heel waardevol werk, in een team dat inmiddels zeven collega’s telt: “In deze harde maatschappij vormen wij een vangnet dat broodnodig is. Voor inburgeraars is een plek in de Nederlandse maatschappij waar ze het gevoel hebben optimaal mee te kunnen doen heel belangrijk. Zeker met hun achtergrond. Deze mensen komen hier niet voor de lol. Vaak hebben ze een grote rugzak met veel ellende bij zich. Met stress over familieleden die zijn achtergebleven, of elders in Europa verblijven. Ik denk dat wij echt iets voor hen kunnen betekenen.

Over het algemeen is iedereen die bij ons komt doordrongen van het feit dat, als je in Nederland iets voor elkaar wilt krijgen, je eerst de taal moet leren. En van mijn kant probeer ik me aan te sluiten bij hun belevingswereld.

 Zelfredzaam maken 

Wij geven inburgeringslessen aan deze ‘nieuwe Nederlanders’. Voor mensen die analfabeet of laagopgeleid zijn, verzorgen we de Z-route: ze zo zelfredzaam mogelijk maken. Dat je een gesprekje met ze kunt voeren. De een pikt dat heel snel op en voor een ander moet je dingen blijven herhalen. Maar dat vind ik helemaal niet erg. Ik denk dat mijn enthousiasme en geduld mij heel ver brengen. Over het algemeen is iedereen die bij ons komt doordrongen van het feit dat, als je in Nederland iets voor elkaar wilt krijgen, je eerst de taal moet leren. En van mijn kant probeer ik me aan te sluiten bij hun belevingswereld, in te haken op dingen waar zij blij van worden.

Iedereen verdient basisveiligheid 

Ik geloof erin dat iedereen een basisveiligheid verdient. Pas als mensen een dak boven hun hoofd hebben en uit het standje overleven zijn, kun je kijken naar de veerkracht en vervolgens samen gaan bouwen. De eerste stapjes op weg naar inburgering beginnen al op het AZC, daarna gaat dit verder in de gemeente.

Ik vind dat wij als afdeling echt veel mogelijkheden krijgen om ons te professionaliseren.

Humor erin  

Wij zetten flink in op veiligheid in de klas; enerzijds op respect voor elkaar, anderzijds om het samen fijn te hebben. Natuurlijk wordt er hard gewerkt, maar we willen ook samen lachen en ze veel leren door het gewoon te doen. Niet alleen kijken naar plaatjes van brood en groenten, maar met z’n allen naar de Albert Heijn. Ik probeer er ook altijd wat humor in te gooien. We hebben best veel echtparen in de lessen. Dan vertel ik dat, als ik om zes uur thuiskom van het werk, mijn man al heeft gewassen, gepoetst en gekookt. In de les vraag ik dan aan zo’n vrouw: ‘Maakt uw man thuis ook de wc schoon?’ Nou, hilariteit alom. Die cultuurverschillen op alle vlakken zijn een beetje verweven door de lessen.

Ik geloof erin dat iedereen die hier komt de kans moet krijgen op een zo goed mogelijk leven. En ik hoop dat ik daaraan iets kan bijdragen.

Sociaal bedrijf dat bij me past

Ik werk hier nu zo’n vijftien jaar. Daarvoor zat ik uit de uitzendwereld, maar ik ben niet commercieel ingesteld. WSD is een sociaal bedrijf dat bij me past. Ik begon op de personeelsadministratie, tot er een vacature was op de afdeling opleidingen. Daarvoor kwam mijn diploma aan de pedagogische academie goed van pas. Ik ben toen ook taal- en rekenlessen gaan geven. Voor de lessen NT2 werd destijds nog iemand ingehuurd. Met een collega ben ik de opleiding ‘Docent NT2’ gaan volgen bij Fontys. Wij verwachtten namelijk dat binnen WSD de vraag naar inburgeringsgroepen zou toenemen. Inmiddels hebben we al onze achtste docent aangenomen.

Professionaliseren

Ik vind dat wij als afdeling echt veel mogelijkheden krijgen om te professionaliseren. Dat is iets waar we nu ook heel hard mee bezig zijn. Als team bekijken we hoe we aansluiting bij elkaar kunnen blijven vinden.  We hebben veel vrijheid, maar het is wel fijn als er structuur in zit. Dus we zijn nu bezig om dat proces af te stemmen. Ook als er behoefte is aan het volgen van trainingen of cursussen krijgen we daarvoor volop de gelegenheid.

Taalles, workshops en werken

Bij WSD mogen we ons bovendien puur concentreren op wat er in de klas gebeurt, niet op zaken om inburgering heen als huisvesting en kinderopvang. Een traject duurt ongeveer drie jaar en bestaat uit drie poten. De eerste is de taalles en na een paar maanden komt er een tweede bij, workshops over het leven in Nederland. De derde poot is werk. Bij WSD kan dat bijvoorbeeld bij de afdelingen groen en industrie, of bij kringloopwarenhuis Het Goed. Mensen met een wat hoger taalniveau stromen wellicht uit naar werk elders.

Goede sfeer

Waar ik vooral blij van word, zijn blije cursisten. Wij proberen om een fijne sfeer te creëren, het leuk te hebben met elkaar. Als iedereen blij naar huis gaat en ik het gevoel heb dat er goed en fijn is samengewerkt, kijk ik tevreden terug op mijn werkdag. Een goede sfeer is namelijk een eerste vereiste om te kunnen leren. Ik geloof erin dat iedereen die hier komt de kans moet krijgen op een zo goed mogelijk leven. En ik hoop daaraan iets bij te dragen. Ja, ik denk echt dat ik heel mooi werk heb. Nee, dat denk ik niet, dat weet ik zeker.”

Solliciteer ook bij WSD!

WSD staat voor Werk Samen Doen. Dat is wie we zijn, een sociaal ontwikkelbedrijf. We hebben ambities en proberen ons te blijven ontwikkelen als organisatie. Past dit bij jou als professional. Bekijk dan eens welke vacatures we op dit moment hebben. Ook een open sollicitatie is altijd welkom. We horen graag van jou! Bekijk vacatures.

Lees ook de verhalen van Tjeu, Fenna, Natasja, Alfred en Annelies.